Didaktik
træningshæfter og brætspil
Moderne sprogsyn
Vores læremidler er funderet i et moderne, kommunikativt sprogsyn, og vi tror på, at motivation, repetition og fordybelse giver eleverne de bedste forudsætninger for at lære. Det betyder, at grammatikken præsenteres i en kontekst, at eleverne får mulighed for at tilgå sproget undersøgende, og at de selv skal producere sprog. Målet med læremidlerne er således kommunikativt, og vi tilstræber altid at understøtte flere sanser samtidigt, så det mere taktilte følges af det visuelle og auditive. Endelig understøtter selve historiefortællingen også altid det sproglige, kommunikative formål. Historien er aldrig blot "fyld", men bruges aktivt til at formidle og visualisere de grammatiske og sproglige emner, eleverne skal arbejde med.
Klassetrin
Læremildernes didaktik afspejles naturligvis i målgruppen. Vores læringsspil er primært henvendt til de ældre elever i udskoling og på ungdomsuddannelserne, hvorimod træningshæfterne starter på mellemtrin. Hvis ét læremiddel henvender sig til flere klassetrin, vil der altid være flere sværhedsgrader at vælge mellem. Fx kan man spille Grammarian: The Grammar Adventure i fire sværhedsgrader. Vi stilladserer således altid læremidlerne, så de passer til målgruppen. Du kan læse mere om de didaktiske og faglige overvejelser til hvert læremiddel på deres respektive sider.
Analoge læremidler
Vores spil og hæfter er som udgangspunkt analoge, så eleverne kan fordybe sig i læremidlerne og med blyant, dialog og samarbejde løse sproglige opgaver. Læremidlerne er stilladseret, så eleverne kan arbejde selvstændigt og kræver minimal instruktion fra underviseren.
Multimodalt
Selvom læremidlerne som udgangspunkt er analoge, har vi altid integreret lyd og video, så eleverne også får set og hørt det talte sprog. Med QR-koder kan eleverne fx tilgå små videoer, der præsenterer universets historie. Historierne understøtter det sproglige fokus, så de fx forklarer en grammatisk ordklasse på en sjov måde.
Inspirerende universer
Vi har gjort meget ud af at bygge kreative, sjove og gennemførte universer, så eleverne sænker paraderne. Vi vil gerne stimulere elevernes æstetiske sans, og vi forsøger at bruge nogle af de greb og koncepter, de kender fra andre fiktive universer.
"spillets udseende og feel ER lækkert og professionelt."
Brian Egede-Pedersen
Anmeldelse, fagbladet Anglo Files
"Mine elever var meget begejstrede for videohistorierne. Der var flere, der fik små aha-oplevelser."
Lone
Underviser på Søholmskolen
"Spillet er på flere planer gennemtænkt og kvalitetsmæssigt flot."
Christina Hellensberg
Anmeldelse, folkeskolen.dk
"Mine elever havde det sjovt, samtidig med at de fik øvet noget grammatik."
Morten
Underviser på Det Kristne Gymnasium